martes, 20 de marzo de 2012

ALTES CAPACITATS



A l’hora d’identificar els xiquets d’altes capacitats o superdotats ens hem de fixar sobretot en el seu comportament a la vida quotidiana. Les següents característiques són comuns als xiquets d’altes capacitats de quatre a sis anys: curiositat, pregunta i presenta vocabulari extens, resolució de problemes, bona memòria, imaginació original, creativitat, aprenen ràpit, ingeniosos i amb humor, observadors, talentosos a l’art o en crear i contar històries i són bons lectors. Una altra font d’informació són els pares, proves com tests i també el portafolis o els treballs recopilats del xiquet.
Els principis generals per educar un xiquet amb altes capacitats a l’aula són: crear un ambient d’ aprenentatge, desenvolupar centres d’aprenentatge i permitir agrupaments flexibles. D’aquest últim punt cal tenir en compte: Proporcionar varietat, treballant amb diferents alumnes agrupats de forma diferent, oferint alternatives. Crear regles bàsiques. Avaluar l’estudiant de forma individual. Compactar el currículum i fomentar el pensament creatiu per mig de preguntes com: I si…?, Per què? A més d’utilitzar el "brainstorming”.
En definitiva la tasca de l’educador seria la identificació i intervenció primerenca, essencial pel creiximent i desenvolupament dels xiquets d’altes capacitats. El docent ha de tenir una sensibilitat especial amb les necessitats d’estos joves i així posibilitar un major aprofitament de les seues capacitats, enriquint i ampliant el currículum sense perdre mai de vista la intel.ligència emocional.
Noticia original.

Noticies relacionades:
Societat espanyola per l'estudi de la superdotació.

Informació i jocs.

Video:

3 comentarios:

  1. Me ha encantado el reportaje y a la vez me deja preocupada por no saber si soy capaz de poder detectar estos casos y de como actuar. Justo esta mañana he escuchado en la radio el caso de una chica que dejo de estudiar cuando acabó EGB. Entonces era una alumna normal y como era la única chica de 4 hermanos se quedó en casa a ayudar a su madre. A los 34 años hizo la prueba de acceso a la universidad para mayores de 25 años y ha estudiado Trabajo Social. Ahora acaba de finalizar la carrera y le han dado el premio al mejor expediente. Todo han sido matrículas. Creo que es un buen ejemplo

    ResponderEliminar
  2. Es un artículo muy interesante ya que dedicamos mucho tiempo y esfuerzo a los alumnos con necesidades especiales y con bajo rendimiento académico y sin embargo a los alumnos con altas capacidades y que destacan, no se les presta la atención ni la dedicación necesaria para desarollar al máximo su potencial.

    ResponderEliminar
  3. Me ha parecido un tema muy interesante, yo al igual que Mari Carmen pienso que hacemos un gran esfuerzo por los alumnos con NEE, por ejemplo se han creado PCPi dentro del Sistema Educativo y se deja de lado al colectivo de aquellos que tienen altas capacidades, éstos si quieren desarrollar sus capacidades deben buscar su formación fuera del sístema público.

    ResponderEliminar